torsdag 30 december 2010

Nungwi -so far

Nungwi ar inte som Bwejuu.
Men mer avgorande for oss ar att Tanzanite Beach Resort inte alls ar som Robinson's Place. Olycka.
Om vi vantar tills det ar ebb sa kan vi ga en halvtimme langs stranden, bort till Nungwi by och dar ligger ett gang restauranger och kafeer och dar ar stranden fin och havet badbart.
Har dar vi ar nu, pa Tanzanite sa har vi en trappa ner till havet, vi har fatt stranga instruktioner att inte bada utan skor eftersom det har omradet ar proppfullt med elaka sjoborrar. Dessutom ar bottnen full med vassa stenar.
Frukosten har ar finfin men middagen ar dessvarre inte god alls. Jag vaknade igar morse med en stor klump av otillfredstallelse i brostet. Jag kande mig instangd och fastlast.
Jag ogillar starkt saker som utger sig for att vara nagot de inte ar och det har stallet ar precis ett sadant. Det irriterar mig. Jag har inga som helst problem med att frukostvardinnan pa Buffalo Hotel i Moshi suckade djupt och himlade lite med ogonen nar vi bad attt fa bestalla en omelett till frukost, Buffalo utger sig inte for att vara nagot annat an ett enkelt hotell. Har daremot utger man sig for att vara en Resort och lever inte upp till det. Alls.
Garkvallens meny med blackfisk i kokos lat lovande -men vaxte nastan i munnen.

Lyckligtvis agnade vi dagen igar at att utforska omradet har och vi hittade en rolig liten by, precis sa dar skont myllrig och skrapig och kul som det ska vara, jag kopte tyg i en hogst o-turistig liten butik och fick ett finfint pris. Sedan letade vi oss fram till den turistiga delen av Nungwi och dar fanns saklart en skock turister och forsaljare av fusk-glasogon samt dygnetruntoppna barer. Men ocksa en strand vars sand man kunde ligga och sola lite pa och ett hav vars botten man kunde ga barfota pa. Sa vi hade pa det stora hela en finfin dag igar, med lunch i skuggan och svala skona bad. Langst upp pa Zanzibar sa berors man inte av ebb och flod och darfor ar vattnet standigt badbart och svalare an pa Bwejuu. Svalare men fortfarande varmt. Forst efter att ha badat i 25 minuter sa borjade den varma stranden locka igen.
Vi har sett till att ha det bra men jag ger inte mycket for trakiga resorts eller rena solsemestrar.
Vi borjar bada langta till Stone Town och pulsen.
Imorgon kommer var nastan egna taxi-kille Aziz hit och hamtar upp oss.
Imorgon ar nyarsafton och vi ska nog fundera pa att boka bort i Stone Town redan idag...

1 kommentar:

  1. Borta är väl bra men hemma är nog bäst?
    Välkomna hem till kalla Sverige!
    Kramar från mor,far tillika svärföräldrar.

    SvaraRadera