torsdag 23 december 2010

med en buffel utanfor fonstret

Haromkvallen kollade vi pa lejon som jagade, fran terassen pa lodgen. Senare kollade vi pa bufflar som stod och kakade preciiiiis utanfor varat fonster. Vi kunde hora dem tugga och andas. Fran vart rum med panoramafonster, pa Ngorongoro Wildlife Lodge.
Och det var anda ingenting mot hur nara vi hade varit lejon, hyenor och enlefanter tidigare samma dag.

Vi har varit pa annu en fullstandigt fenomenal safari med min baste safari-guide NAGONSIN; Khalfan. Han har tagit oss med till Lake Manyara, Ngorongoro och Tarangire. Vi har sett i princip allt. Inte leopard men for ovrigt kan jag inte komma pa nagot som vi inte fatt se, inklusive ett gang rariteter som Bushbuck, pygmefalk och sekreterarfagel. Jag marker att ju fler safari jag aker pa desto mer intresserad blir jag av allt det dar andra, det som inte ar big 5.
Naturligtvis ar det fa saker som slar lejonhonan som passerade var bil sa nara att jag fick zooma ut max for att fa plats med hela hennes huvud pa fotot, innan hon stannade och spanade, fortsatte och visade oss var hon hade sina ungar. Eller lejonet som kom med en nyfangad och bloddrypande gris i munnen. Eller elefanterna som blockerade var vag upp till lodgen och passerade bilen sa nara att jag undrar om den inte skrapade av sig lite lera mot bilens front. Eller for den delan hyenan som kom sa nara bilen att jag upptackte att den -hall i er- var sot i ansiktet.
Visst ar det svarslaget och alldeles fenomenalt. Jag kanner mig priviligerad varje gang jag far se den svarta noshorningen. Jag kanner mig priviligerad varje gang jag far se en impalas vackra ansikte ocksa. Och jag uppskattar storligen att fa se allt det dar som annars verkar forsvinna ut synfaltet eftersom allt fokus ligger pa lejonen och girafferna.

Vi satt lange och kollade pa babianerna. De ar enastaende roliga att kolla pa, sarskilt efter en liten stund nar man har fotat klart sina narbilder och bara borjar titta pa dem. Khalfan ar en otroligt bra guide pa sa satt. Han har talamod och lugn och vet vad som kommer att handa. Flera bilar tittade pa den dar lejonhonan men nar hon forsvann ner i graset sa fortsatte de vidare. Khalfan backade och vantade och strax dok hon upp igen, satte sig och kollade. Vi vantade. Lange hade hon span pa zebror langre bort och foljde efter dem. Allt det har var pa langt hall. Sedan slappte hon tanken pa zebrorna och borjade ga mot oss. Det var helt otroligt. Jag har stiliga foton pa hennes ansikte.
Det at bra med en guide som ar talmodig. Dels darfor att man far se en massa som andra inte far se, dels darfor att upplevelsen blir sa mycket storre och fylligare nar safarin inte bara ar en samling foton utan en helhet.
Jag ar aterigen sa lojligt nojd och tacksam.
Jag har varit pa fler safari an jag kommer ihag att rakna och de tva senaste slar allt i fraga om upplevelse och narvaro och mangfald. Khalfan har koll pa historian och plattornas rorelser och han har koll pa babianernas satt att interagera, han har koll pa tusen miljoner olika faglar och kan vacka intresse for smafaglar mitt bland alla rovdjur, han hittar djuren och bor framover kallas for Eagle-Eye. Dessutom ar han kul och vanlig och hogst flexibel.
Sa om nagon ar pa vag till Tanzania sa kan jag verkligen verkligen rekommendera Khalfan, boka honom med fordel direkt och slipp mellanhander. Hor av er bara sa formedlar jag kontakten.

Jag fyller pa med bilder framover.
Nu ska vi ga och se om jag kan krangla till mig en vaxling av mina gamla resecheckar fran forra gangen jag var har. Det star dessvarre fel namn pa dem numera men jag vet inte... ar det nagonstans det kan funka sa ar det val har. Vi far se.
Imorgon ar det julafton. Da flyger vi till Zanzibar ihop med den sota lilla staltrad-och-parl-granen som jag hittade i en finfin liten butik. Pa Daniels biljett star det av nagon besynnerlig anledning Ruben Malmgren. Sa vi far se om han far hanga med.
Det ar harligt att fa fira jul har i ar, de spelar bjallerklang har ocksa ibland och det ar val bra, sa att man blir pamind. Har pa lilla internetkafeet star en liten men overdadigt pyntad plastgran och blinkar ilsket. Det ar bra att ha nagot att kolla pa medan man vantar pa att sidorna ska laddas. Internet ar somnigt har. Det ar bra att vi har gott om tid.

2 kommentarer:

  1. Bedårande! Så nöjda vi är av att ni också är det. Synd det där med Ruben, hoppas det blir Daniel som följer med.VI ÖNSKAR ER EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR och tack för att ni bjuder oss på dessa äventyr!
    Kramar mor o far.

    SvaraRadera
  2. I morgon är det julafton och då passar det ju bra att önska er en riktigt god jul. Vilka härliga upplevelser ni får vara med om. Här i Kristianstad har det varit den kallaste natten sedan man började mäta temperaturen någon gång på 1800-talet, nästan minus 25 grader.Njut av värmen och ha det riktigt skönt. Kramar från mor och far

    SvaraRadera