söndag 12 december 2010

Machame

Vi ar pa plats!

Resan hit fungerade alldeles utmarkt! Planet var inte fullbokat sa vi kunde bre ut oss lite, Daniel kunde fa extra brod till maten och medvinden gjorde att vi landade 30 minuter tidigare an beraknat. Vi hamnade nastan forst i visum-kon och var snabbt igenom alla kontroller. Vara vaskor var ungefar forst ut pa bandet och var bestallda transfer var dar i god tid sa vi rullade ut fran flygplatsen redan innan flyget skulle ha landat.
Afrika kandes ovanligt smidigt och lattrest.
Det ar ocksa nagot med luften och dofterna och ljuden har som gor mig lycklig langt in i sjalen. Jag kunde inte hindra mig sjalv fran att grata nar vi klev ut fran flygplanet igar. Doften av regnvatt damm och ljudet av cikador och skramliga flaktar. Luften ar mjuk, kryddig och varm.
Det var saklart alldeles kolsvart nar vi landade och langs vagen upp till Machame fanns inte en enda gatlampa. Folk gick i morkret langs vagarna och fick vara tacksamma over att var bil hade lampor sa att de syntes i alla fall pa nara hall.
Vi kom hit, till det fina Aishi Protea Machame sent igar kvall. Vi ligger tva timmar fore svensk tid har och efter en liten macka i baren sa gick vi och la oss. Vi hade svart att somna, uppfyllda av intryck och forvantningar.
Idag har vi haft en lugn dag, vi har bara varit pa hotellomradet eftersom det ar sondag -church day- och byn tar sondagsledigt. Har finns en pool som vi rekommenderades att inte bada i men ocksa ett trivsamt omrade med utsikt dels over poolen men ocksa over Kilimanjaros snokladda topp. Vi motte ett par svenska killar som var uppe pa toppen och kom ner hit igen haromdagen. De berattade om sno och regn i mangder och om hojdsjuka som hade gjort att den ene killen hade fatt baras ner fran toppen. Men med livet och humoret i behall och en upplevelse av att vara pa Afrikas tak.
Imorgon borjar vi var vandring dit.
Vi har agnat var eftermiddag at att packa i ordning alla prylar som ska med, allt fran vattenreningstabletter till tjockstrumpor och de vatservetter som ska ersatta dusch och handtvatt de narmsta sex dagarna.
Jag ska ga i mina kangor och ha med mig mina fortraffliga Bikila som sidekicks till kangorna.
Nu gar solen ner, om fem minuter ar det kolsvart igen. Om vi har tur sa har tjejen i souvenirshoppen oppnat igen och da ska jag kopa mig ett par vykort, de ser pa pricken likadana ut som de ni fick for fem ar sedan.
Vi ar har!
Vi ar hemma.

3 kommentarer:

  1. Åh va spännande! Och tekniken fungerar:-) Kram till er båda!!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår precis vad du menar med dofterna i kombination med värmen och de där bekanta ljuden. Plötsligt dyker minnen upp som varit helt förträngda i många år. När du sitter i en bucklig Land Rover ute på slätterna kommer du att ha ett leende som öronen nätt och jämt stoppar!

    SvaraRadera
  3. Jag berörs starkt av allt du skriver, att du känner för ditt Afrika behöver man inte tvivla på. Kramar far.

    SvaraRadera