fredag 17 september 2010

Passionerade plommon

Häromdagen kom Allt om Mat med nytt nummer.
Till min lycka innehåller den ett plommonreportage och tre fina recept. Jag har redan experimenterat upp all kvarvarande konjak till 'plommon i konjak' sedan tidigare, så istället provade jag deras superenkla recept på en syltsockrad marmelad med passionsfrukt. Det här med syltsocker råder det såklart delade meningar om. Kan sylt med syltsocker betraktas som riktig sylt? Nja, men definitivt inte som Äkta Sylt i alla fall. För oinvigda, så har syltsockret blandats med pektin, direkt i påsen. Pektin finns naturligt i frukt och bär om än i olika mängd. Citrusfrukter innehåller mer pektin än jordgubbar och blir lättare fast i konsistensen. Syltsockret ordnar det här åt dig lite snabbt och lätt. Men i finare syltkretsar så är naturligtvis denna genväg en styggelse.
Hur det än är med äktheten i syltsockrad sylt så har den naturligtvis sina fördelar också. Jag ska med rak rygg erkänna mig som vän av Syltsocker. Måhända mot bättre vetande men av följande goda skäl;
Sylten blir av. Det är snabbt och lätt att göra sylt av trädgårdens överflöd av plommon, krusbär och hallon som i alla fall jag har svårt att hinna ta vara på.
Vidare, och det här är mitt bästa argument, så behöver inte sylten bli alls sådär hopplöst söt. Jag föredrar en lite syrlig sylt och helst utan att all frukt är helt sönderkokad. Är sylten fullt sockrad så äter ingen av oss den i det här huset. Min första plommonsylt här i bloggen var inte syltsockrad men i gengäld ack så söt. Den är god och har fin konsistens men det är i princip livsfarligt att äta den i några mängder.
Marmelden som jag hittade i senaste numret avAllt om Mat innehåller visserligen också en hel del socker men jag tog mig friheten att minska sockermängden. Det värsta som kan hända är att jag får mer av sylt och mindre av marmelad. Och det är inget som jag är direkt orolig för. Receptet är egentligen inga konstigheter utan står i princip på baksidan av Syltsockerpåsen men kombinationen med passionsfrukt lät härligt uppfriskande och jag har alltså provat. Nu har jag tre nya burkar att stoppa i frysen eller ge bort.
Syrlig sylt med en stilig brytning av passionsfrukt.

2 kommentarer:

  1. Rebecka!! Vilken fin blogg!! Ser att du fått mycket påhejning på FB men än så länge mindre här. Lägger till som en favorit på Mac Book Pro här hemma..
    Ses i veckan!
    Sara
    www.enhagsvagen27@blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Tack Sara!
    Jag ska lokalisera din blogg också!
    Och välkommen hit i veckan! Kram

    SvaraRadera