lördag 25 september 2010

överraskande vanliga bullar.


Kanelbullens dag är inte än på en vecka men jag har bakat bullar idag. Jag kan inte minnas när jag gjorde det senast men det kan vara sisådär en tio-femton år sedan. Jag har bakat saffransbullar till varje jul, med eller utan ugn men inte vanliga hederliga kanelbullar, inte på evigheter.
Jag undrar nu varför.

Jag undrar eftersom det visade sig att jag hade en viss fallenhet för just kanelbullebak. (och jag slås av en tanke på Torgny Lindgren som belv intervjuad i 4:ans morgonprogram och berättade att han hade satsat på fel häst i livet... kanske skulle jag ha ägnat mitt liv åt något annat, kanske åt kanelbullebak)

Jag fick hur som helst fina, stora bullar med tydliga snittytor och bra spänst.

Anledningen till detta tilltag är mannens födelsedag, tidigare i veckan och morgondagens tårtkalas med familj och släkt.

Receptet som jag använde hittade jag i Annas Kakbok, av Anna Bergenström. Det är för övrigt en utmärkt bok! Jag är sedan många år storkonsument av kokböcker. Jag läser hellre kokböcker än romaner, om jag ska vara helt uppriktig. Jag önskar många gånger att det vore annorlunda, jag att jag läste mer av annat men kokböckerna stimulerar min fantasi och ger mig både den spänning och inspiration som jag kan önska mig.
Anna Bergenström gör överlag bra kokböcker med bra och mycket pålitliga recept.
Det är viktigt med pålitliga recept.
Även om man är av sorten som oftast lagar mat utan någon precis beskrivning så är det otroligt värdefullt att kunna utgå från rejäla recept, i all matlagning, egentligen.
Och när man läser kokböcker så lär man sig så mycket mer av att läsa bra recept än dåliga, hur ska man annars förstå principen för pannacotta, risotto eller för all del fiskgryta!?
När jag var ung föll jag för vackra bilder snarare än rejäla recept, och researchen haltade. Det slutade oftast med att jag i all hast fick stå där med Annas kokbok eller Bonniers stora, eller för all del gamla trygga hemkunskapsboken och läsa på om hur jag skulle få det där rymdskeppet till mat att landa på tallriken som det skulle. Robusta recept är alltså utgångspunkten för allt experimenterande, har jag förstått.

Men det är ju som med allt annat.
Man gör inte klokt i att spara krut på grundarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar