torsdag 18 november 2010

Marklyft

För två månader sedan kom jag och en av mina allra bästa gym-kompisar Pelle att tala om marklyft. Jag hade sneglat lite vilset på vikterna och funderat på något en tillfällig kollega hade sagt i skrytsam ton om 100 kilo i marklyft.
Pelle gjorde klart för mig att jag inte behövde vara imponerad av 100 kilo i marklyft, särskilt inte från en fullvuxen karl med en påstått vältränad historia. Pelle kallade 100 kilo för frökenvikter.
Nu är ju inte jag någon fröken längre men jag insåg snabbt att det låg en utmaning och skvalpade framför mig. Pelle menade att om jag skulle lägga till marklyft med 50 kilo till min veckorutin, i samband med ryggträningen så skulle jag efter två månader kunna gå från 0-100.
Marklyft är en riktigt klassisk gammal styrkeövning och det finns något ursprungligt över den. Jag hade aldrig provat tidigare. Men varje vecka i två månaders tid har jag lagt in marklyft med 50 kilo, 3x12 repetitioner. Nu är det snart dags för examen.
Efter att ha fått lite ytterligare instruktioner från Pelle så kommer jag under två veckor lägga på lite ytterligare vikt och minska antalet repetitioner. Idag pytsade jag på omväxlande 60 och 70 kilo och fann att utveckling har skett.

Jag är inte helt säker på om jag har världens bästa teknik -även om det verkligen är min ambition- men jag fokuserar all min koncentration på att hålla ryggen rak så att den inte skadas. Rädd om ryggen och idag även mina nya bästa löpartights som jag hade fått med till gymet, jag vill ogärna skrapa dem med ojämnheterna på skivstången.
Såklart.
Jag tror att jag egentligen borde böja benen mer för att få mer kraft men då blir knäskålarna i vägen och det gör ont. Och det blir stora fula blåmärken av det.

Hur som helst så har den här höstens träning varit lite extra kul just därför att jag har haft det här mycket specifika målet med en viss övning. Det började som en kul grej bara men det har verkligen inneburit förhöjd motivation och jag kan rekommendera det; hitta en ny övning, sätt upp ett mål och börja lyfta.

Jag återkommer i månadsskiftet november-december med rapport om resultatet. Jag längtar!
Tack Pelle för strålande inspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar