söndag 31 oktober 2010

skumtomte brulé

förra årets överblivna tomtar
Daniel har varit helt hemtrevlig och eldat i källaren ikväll. Vi har en gillestuga med furutak, vävtapet och hel murad vägg i mörkbrunt tegel med öppen spis i. Numera är taket vitmålat och så även väggarna och de gamla furumöblerna som damen som bodde här innan hade har vi ersatt med ljusare alternativ.
Numera är vår gillestuga riktigt trivsam men vi nyttjar den ändå ganska sällan.
Daniel har ikväll gjort slag i saken och eldat i öppna spisen. Det är rejält klös i spisen så det brinner hur fort som helst och det är lite bra eftersom vi trots allt inte har tålamod att sitta sådär jättelänge och kolla på elden.
I vintras hade vi min bror på besök och då grillade vi marshmallows. Det är ju som de flesta vet mycket godare i fantasin än i verkligheten. Men å andra sidan är det ju lite lätt fantastiskt i fantasin så jag rotade fram en oöppnad påse skumtomtar från förra hösten. Jag såg senare att de hade passerat bästföredatumet med ett par månader och man kan väl konstatera att de är bäst färska oavsett om de ska tillagas eller inte.
Hur som helst så har jag under stor förnöjsamhet grillat dem.
Siggi hejade på med största intresse.

Men det var inte särskilt gott. Mest bara sött och löjligt varmt. Så nu sitter jag här och ångrar mig lite. Lite sockerchockad och med en sträv känsla på tungan, efter att ha bränt mig upprepade gånger.
Fast det var ändå mysigt. Daniel satt i soffan och kollade nyheterna och skrev lite, jag och Siggi grillade tomtar som jag åt upp innan de hade svalnat.

Ganska mysigt. Söndagskväll med man, hund, eld och sockertomtar med artificiell fruktsmak. Vad mer kan man önska sig och vad ska man annars ha en gillestuga till!?







tomte brulé

1 kommentar:

  1. Inte dåligt att ha kunnat spara godis så länge. Det låter mysigt med elden tycker mor och far

    SvaraRadera