måndag 18 oktober 2010

Rund under fötterna

När jag köpte kort på Frisk för en månad sedan så fick jag en supergenerös välkomstgåva i form av en fet check på Intersport. Det var naturligtvis inte nödvändigt... men inte desto mindre roligt för det. Jag är dålig på att unna mig träningskläder som jag verkligen vill ha och handlar oftast sådant som finns på rea och väljer helt enkelt bland det som blev kvar. Jag brukar motivera det för mig själv med att jag är glad att ha ett mindre urval att prova igenom men jag tycker i verkligheten att snygga träningskläder är både kul och bra för motivationen. Så jag unnade mig ett par grymma löpartights från Craft; PR Thermal Tights med någon sorts fleece-fodring på rumpan så att jag inte behöver frysa häcken av mig än på många grader av sjunkande temperatur.

Och eftersom jag hade kommit över en liten men fin samling träningskläder i NY så införskaffade jag mig istället för träningstoppar den omtalade, ofta slutsålda och kanske lite tveksamma Reebok Easy Tone, en sko som är gjord med inspiration från balansträningsplattor och alltså syftar till att skapa en instabilitet som tvingar fötterna och benen att anstränga sig lite extra. Detta är tänkt att ge en träningseffekt på olika procent på olika ställen på benen. De som har sett reklamen förstår säkert att tjejen i reklamen har tränat något annat också någon gång innan skorna kom ut i butik och ingen tror nog att de ska få hennes ben och rumpa enbart genom att köpa skor.
Inte heller jag tror att mina ben plötsligt blir långa, smala, lätt solbrända och fria från defekter. Det är alltså inte skälet till varför jag valt att vara rund under fötterna på jobbet idag.

Men jag hör ändå till dem som tycker  att vi skämmer bort våra fötter något alldeles galet genom att förvara dem i den skyddade verkstad som skor ofta är. Det finns såklart en mängd instabila klackar att gå på men det här får väl ses som en variant på temat då.
Jag tror hursomhelst, inte minst efter att ha levt flera år som mer eller mindre barfotabarn i Afrika, att fötterna är skapta för att kunna hantera ganska många situationer utan stadiga skor. Jag föreställer mig alltså att det är bra att uppmuntra kroppens stabiliserande muskler. På olika sätt, de här skorna tänker jag mig skulle kunna vara en sådan variant. Tidigare har jag tränat mycket yoga och då blir det uppenbart att många har en generellt sett dålig muskulatur i själva fötterna.

Jag har dessutom slarvat med den balansplatteträning som sjukgymnasten föreskrivit mig sedan korsbandet gick av...
Nåja, jag tänker egentligen inte sitta här och försvara mitt val av skor men de är ganska snygga, de är faktiskt inte så särskilt instabila, trots sina luftkuddar under sulorna och det återstår helt enkelt att se om de gör någon nytta för balansen och stabiliteten i mitt knä.
Jag utgår från att skorna inte har synbar träningseffekt, särskilt inte till den grad att den blir tydlig i relation till löpningen, spinningen och styrketräningen jag ägnar mig åt på övrig tid.
Men kolla, visst är de ändå helt okej snygga!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar