fredag 18 mars 2011

Grusade planer och grusiga ögon

Det här var inte alls vad jag hade planerat för min fredagskväll. Jag var i Stockholm där årets stora kalas för beteendeterapeuter hålls i år. Jag hade packat bästa lilla kalasklänningen och höga klackar och ett på alla vis glatt humör. Men här sitter jag nu, på ett gammalt tåg och vaggar sakta söderut, med uppehåll i Vagnhärad och Kolmården. Utsikten är påfallande trist, liksom själva anledningen till att jag sitter där jag sitter: jag är sjuk.
Sjuk är världens sämsta även i helt vanliga fall. Nu är det ännu värre eftersom jag hade så särskilt kul planer ihop med en massa fint folk som jag träffar ALLT för sällan.
Jag gjorde en snabb utvärdering av hälsan, ringde och kollade upp hur bokningarna var gjorda, bokade av hotell och bokade om tåget, missar festen och hela kongressdagen imorgon men blir säkert frisk till måndag. Det brukar väl vara så om jag inte minns fel, man orkar allt man måste men inte allt man vill.
Jag vill ändå inte klaga egentligen. Jag kan göra en kort men imponerande trevlig lista över fina glädjeämnen på denna min korta visit i kungens huvudstad och här kommer den:
Igår finfint möte om text som Texta. ska skriva, med både middag och goda vänner inblandat. Vi åt på ett trångt litet ställe vid Hornstull; Ho's. Bra om man vill ha kinesiskt och om man inte ogillar trängsel. Utmärkt, alltså. Stort tack, Johan, Magnus och Åsa!
Igår också en soft kväll hos Ina och hennes husspöken. Tack tack för lån av soffa, god frukost och mest av allt ditt förtjusande sällskap!
Idag har jag ändå haft en finfin dag med kollegor, vänner och KBT-kändisar. Mingel, föreläsning och lunch i bästa glada sällskap!
Och som om allt detta inte var nog i sig självt så gjorde jag en glad upptäckt när jag skulle hämta min väska från hotellet; Stockholms aeter och essence-fabrik. Den förtjusning jag kände är kanske inte allmängiltig, jag inser det, men jag tror också att en och annan läsare kan le och tänka, 'å, det där fina gamla stället!'. För ett fint gammalt ställe är just vad det är.

Jag har bara läst om det, aldrig riktigt sökt efter det i Stockholm men ofta tänkt att jag ska göra det.Jag har besökt hemsidan och tänkt att det är så typiskt att ställen som det alltid finns i Stockholm.

Vad Aeter och Essence-fabriken säljer är precis som det låter; essence och kryddor och livsmedelsfärger. Precis sådant som varje sockerbagare ständigt suktar efter. Jag vet inte hur många gånger jag har lagt intressanta recept åt sidan därför att det faller på 'lakritzextrakt' eller 'violessence' eller 'blå hushållsfärg'. Allt sådant finns i de stora plåtbukarna, glasflaskorna och lådorna på Stockholms Aeter och Essence-fabrik. Fenomenalt, och omedelbart uppiggande för en lite sjuk och krasslig. Jag fick också med mig en liten påse med tantgodis; färgglad marmelad i olika smaker som jag snabbt åt upp sedan jag satt mg på min plats på tåget.

1 kommentar:

  1. Det ska vara en Rebecka för att göra en upptäckt av en affär!! Underbart!!
    Krya på dig nu i alla fall!!

    Jag är i Motala en del nu i veckorna - skulle vara roligt att få till en lunch!!

    SvaraRadera